Sunday, November 26, 2006

لمن لا يزال يهمهم الأمر

مَن فعلاً لا يزال يهمه أمر التعليم والمتعلمين في مصر؟

السيد المبجل الرابسو يؤكد في كل تصريحاته كما لو كانت لازمة كلامية أن الدولة "تولي اهتماماً كبيراً بالتعليم" وأن القيادة السياسية تؤمن بأن تطوير التعليم "هو المشروع القومي لمصر" ، وقد اعتمدت الدولة ميزانية قدرها كذا مليار جنيه للتعليم وإنشاء المدارس ..

الحزب الوطنجي البيروقراطي يقول أنه يولي اهتماماً كبيراً بالتعليم ، ولا مانع من تسميع بعض الرطانة السمجة عن تطوير التعليم والنهوض به (بما أن المرء منا يسمع تلك التصريحات النهوضية منذ نعومة أظفاره فبالتأكيد يعي الوقت اللازم للتعليم لكي ينهض من النوم)!.. وفضلاً عن الرطانة هناك برقيات التأييد التي يحرص موظفو الوزارة على إرسالها للقيادة السياسية "من حين إلى آخر" - يعني من غير مناسبة - وقصة الكادر الخاص ..ومجموعات التقوية التي تقيمها أمانات الحزب في بعض الأماكن في مصر لمواجهة ديناصور الثانوية العامة..هذه هي كل صلته بالموضوع..

أي صحفي أو أكاديمي عندما يظهر في التليفزيون واضعاً رجلاً على الأخرى يرطن هو الآخر بكلام عن ضرورة اهتمام الأحزاب السياسية بالتعليم ، وبالفعل فإن الأحزاب السياسية والكتل المختلفة في مصر تهتم - كلامياً - بالتعليم ، وفي كل البرامج الدعائية لتلك الأحزاب والجماعات والكتل نسمع كلاماً جميلاً عن التعليم ودوره في بناء الفرد والمجتمع والمش عارف إيه (ولا نسمع شيئاً من هؤلاء جميعاً بمجرد وصولهم للمجلس "غير" الموقر)..

استجوابات التعليم تعد على الأصابع في كل مجلس شعب ، أعني الاستجوابات الجادة التي تتناول انحرافات في الأداء البيروقراطي للوزارة ، أو المناهج الغريبة ، وطرق الدراسة التي انتهت صلاحيتها منذ فترة ليست بالقصيرة .. وقائع تنشر هنا وهناك ولا تعقيب ولا رد من الحزب ولا من المعارضة ولا من الرابسو كما لو كانت تلك الوقائع تتناول التعليم في بوركينا فاسو..

أما الصحافة فلا نستطيع تحميلها ما يفوق طاقتها ، فالصحافة البيروقراطية مشغولة بتغطية تصريحات الرابسو ومولد سيدي الثانوية والليلة الختامية لمولد التنسيق ، أما الصحافة المعارضة (الحزبية والمستقلة بحق وحقيقي والمستقلة فارم فريتس) فقد وجدت الفرصة سانحة في انتخابات الاتحادات الطلابية فرصة ذهبية لأن يكتشف هؤلاء أن مصر بها جامعات عجزت عن الوصول لترتيب محترم على مستوى العالم.. وبالتالي فمن الظلم بمكان أن نطلب من عادل حمودة الخروج من خلوته والكف قليلاً عن الهجوم على رئيس الوزراء على طريقة المظاهرات ونرهقه بمناقشات سمجة عن التعليم المصري ، أو أن نطلب من بكري أن يريح نفسه من عناء النضال القومي ليتفرغ لحال التعليم في بلده بما أنه صار عضو "برطمان" موقر..

وإذا ما اضطر كل من سبق ذكرهم للدخول في نقاش حول التعليم ، يتحول التعليم المصري إلى كرة من النار يقذفها كل طرف للآخر ، فالحكومة تتهم القطاع الأهلي والأحزاب بالتقاعس ، وهو نفس الاتهام الذي يوجهه القطاع الأهلي والأحزاب للحكومة ، وربما تتهم الحكومة الصحافة بتضخيم ما يحدث في مدارس مصر وتشويه صورة التعليم المصري الذي هو -دائماً- بخير وبيسلم عليك (هذا إن كانت الصحف تهتم أصلاً بالموضوع) ..

عموماً .. يبقى التعليم شأناً يهم القليلين من النخبة الثقافية في مصر ، كذلك من اكتووا ، ويكتوون بناره ، ودفعوا مستقبلهم ثمناً لعدم قدرتهم على الحفظ والصم ، أو لأنهم من غير أولي الحظوة في كلياتهم ، ومن أحسوا بعد طول العمر أن التعليم أهلهم ليكونوا طلاباً فقط .. لا ليدخلوا معترك الحياة .. وكم يكون ذلك الإحساس مؤلماً بعد طول تقلب في وظائف مؤقتة تكتشف أنك لا تصلح لها جميعاً..

يبقى المهتمون أقل ، وأصواتهم أخفض ، ولهم حق ، فاليد لا تصفق وحدها ، خاصة وإن كانت كل الأيادي الأخرى ذات الطول والسلطة والصوت العالي تكتفي بالفرجة في برود بريطاني على الذين يدخلون ماكينة التعليم ويخرجون منها كل عام..

وسلم لي على عركة الحجاب ، والكادر الخاص ، والتعديلات الدستورية ، وكل الأمور التي يراها الإعلام المصري والساسة المصريون أهم من التعليم في مصر بل والمصريين أنفسهم!

4 comments:

saso said...

الطريف ان الحديث عن التعليم ومشاكلة واندحارة هو البرنامج الحزبي المعتاد والحصان الرابح لاي مرشح في اي مكان
ولا مانع من اضغام التعليم الاساسي مع محو الامية الشهير وربما التعليم الفني الذي يروا جميعا انه المستقبل مستقبل لايه بالظبط ماقالوش في خطاب محفوظ
ثم.... ثم لا شئ علي الاطلاق
التعليم زي الفل ومفيش اي مشاكل يافندم ده حتي تم اعتماد مخصص مالي..وفي برنامج تدريبي جديد..وعندنا فصول وكومبيوتر لكل مدرسة ومدرستي جميلة نظيفة متطورة
نفس الفرد اللي كان حارق دمة علشان تصنيف الجامعات اللي مادخلناهوش الجميل محمد سلماوي سبحان الله فجاة غير رأية وقال ان السبب في عدد الابحاث المنشورة وفتح النار علي اكاديمية البحث العلمي وعمليات التسجيل وحقوق الملكية وغير الموضوع خاااالص
بس تحت توجيهات السيد الوزير كله كويس الحمد لله

التعليم مبقاش مجاني ولا حتي بمصروفات معقولة والتعليم الموازي اللي هيخربها اكتر والدبلومات الامريكية والالمانية اللي برة سيطرة الوزارة اساسا بداية من المبادئ والاخلاقيات وحتي التركيز والتلخيص في المناهج ونهاية باعمال السنة المضمونة للطالب وبالتالي ناجح ناجح ثم المعاهد وخصوصا اكاديمية لاعبي الكورة اياها اللي مضمونة برضة هما هيذاكروا ولا يلعبوا يعني
وبرضة تحت توجيهات السيد الوزير كله كويس الحمد لله

مين متخصص في قضايا التعليم دلوقتي..صفحات التعليم بتتكلم عن التوقعات للامتحانات والاسئلة المنمطة وكيفية تسميعها...الحزب متخصص في الدروس الخصوصية لقنبلة وعلامة وساحر اللغة الانجليزية ولا حول ولا قوة الا بالله لما الحزب الحاكم بامرة كده
فشيمة اهل البيت كلهم ايه؟
اما الصحافة فاللعبة لعبة رمي مسئولية وبس مين الضحية اللي هنهاجمة النهاردة

قلم جاف said...

مدرستي جميلة "نظيفة" دة لوحده موضوع لتدوينة مستقلة .. دة أولاً..

ثانياً .. أنا شايف إننا على وشك إننا نكون أسرى لحالة صنعتها الميديا الحكومية من رفض العقلنة ، عايزانا نستنى التعليم يتحسن لوحده من غير ما تتخذ أي خطوات أو حتى تناقش أي أسباب محتملة لتدهوره أو أي خطوات مقترحة لتحسينه ..ونستنى السحابة السوداء تروح بيتها لواحدها ، وأنفلونزا الطيور تخلص إقامتها في مصر وترجع مطرح ما جت ، وأما عن الإهمال فحيقولنا دهاقنة الميديا البيروقراطية الحكومية اصبر على إهمال السو يا يرحل يا يوقف أي مصيبة في الشارع ويركب معاها!

الشلة البيروقراطية ترفض إذن الاعتراف بالعقل ، وتقوم قومة رجل واحد للدفاع عن فاروق حسني انتصاراً للعقل..

ولا أملك إلا القول : يا مثبت العقل والدين!

ثالثاً .. ناس علاقتها بالعقل زي كدة ، حيكون شكلهم إيه لما حد يسألهم السؤال اللي سألتيه : التعليم الفني مستقبل لإيه بالضبط؟ وإيه هي معالم المشروع القومي لمصر بما إننا بنسمع من عشر سنين أو أكثر إن التعليم هو المشروع القومي لمصر؟ وطالما الثانوية العامة سهلة ليه بتعملولها مجاميع تقوية على حسابكم؟ وطالما هي بعبع بعبعتوها ليه؟ وليه بتتصرف الملايين على "تكنولوجيا التعليم" في مدارس ما فيهاش دورات مياه آدمية؟

مش بعيد يطلعوه إخوان ، ولا من الخميرو روج!

saso said...

عن الشعار الرهيب.اساسا شكلة والوانة صدمة بيئية..والظريف اني سألت الرسوم الساذجة لشجرة زرقا وبيت برتقالي دي رسوم الاطفال -مع انها في مدارس ثانوي بس قلت يمكن-اتقاللي لأ ده مدرس الرسم بيعملها او واحد خطاط
في الحالتين جريمة لما مدرس الرسم بيرسم كده والشكل العام للسور يبقي فوضي وصدمة الوان كده..هتعلموا الطلبة ايه
عن الثانوية العامة.زي ما قلت لما انتوا بتقولوا في مستوي الطالب المتوسط والحياة سهلة ليه حارقين دمكم في صفحات الجمهورية-اللي بقت عبء جديد علي الولاد علشان اهلهم بيحكموا عليهم يحلوها..ناقصين هما
وحصص الحزب..والبرامج التعليمية..وحاليا -تشجيع القطاع اخاص-استاذ اونلاين بتمانية جنية الدقيقة او سبعة مش فاكرة بالظبط
طيب لو الطلبه عقلهم مش متماشي مع المنهج بيجيبوا المجاميع دي ازاي..لو متماشي مع المنهج بتبسطوا المناهج ليه
ولما يبسطوها كليه طب هتاخد من كام؟
99.9%
برضة هتبقي الكثافة عاليه..ممكن نعمل اختيار عشوائي او نلعب بعملة علي الطلبه الي يدخلوا
او زي ماقالنا دكتور مرة..يمسك الورق يرمية اللي يقع علي اليمين ياخد تقدير واللي يقع علي الشمال ياخد مقبول.. واللي يستني في ايدة-علشان بيبقي قليل طبعا-يشيل المادة وبكدة تطلع النسبة 70%زي ما العميد عاوز
منتهي الارهاب

قلم جاف said...

سر المهنة : بعض تلك الصفحات الجمهوراوية منقولة من كتب خارجية .. ولإن الكتب الخارجية بقت أكثر من الهم ع القلب مش ح أقدر أحدد لكم أنهي فيهم بالضبط..

الملاحق التعليمية دي داخل لها قريب في تدوينة قادمة بإذن الله .. ومش ح أنسى "مدرستي نظيفة مش عارف إيه".. دي بقى اللي محضرها "التقيل كله"!