Monday, February 26, 2007

بنتعلم ليه؟

ألم تسأل نفسك هذا السؤال من قبل طوال مدتك في التعليم ، ابتدائي وإعدادي وثانوي وكلية؟

مكتوب على إحدى مواقع الهاكرز هذه العبارة : information is power.. عبارة تثبت في كل يوم صحتها وأهميتها ، وتذكرنا بقول الله تبارك وتعالى "هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون"..

التعليم كان ولا زال بوابة للكثيرين على مدى التاريخ لتحقيق أحلامهم المشروعة من سلطة وثروة ووجاهة اجتماعية ما كان ليبلغها إذا لم يكن قد تعلم شيئاً..

كان الاجتهاد في التعليم قديماً هو طريق الفقير للمجانية ، كليات بعينها ارتبط اسمها بالثروة ككليات الطب والصيدلة ، وبالسلطة ككليات الحقوق والاقتصاد والعلوم السياسية ، ولم يكن ذلك قاصراً على التعليم المدني فقط بل والديني أيضاً ، فكان فخراً لكل قرية أن يكون لها شاب "مجاور" في الأزهر ، بل إن حفظ القرآن كاملاً كان يتيح ما كان يعرف قديماً على أيام والدينا وأجدادنا بـ"البدلية"التي كانت تعفي من التجنيد الذي كان إبان الاحتلال شظفاً ما بعده شظف!

الآن .. ولنكن صرحاء .. لقد فهمنا كون المعرفة قوة خطأ..امتلاك المعرفة في حد ذاته ليس قوة ، بل فهمها والقدرة على استغلالها ، بدليل أن كثيرين خرجوا من خط التجميع التعليمي وقد فشلوا فشلاً ذريعاً في أعمالهم بينما لم يعرف طريقه للتألق إلا قليل..

لقد ركزنا وركز النظام الرابسوماتيكي على امتلاك المعلومة فقط ، امتلكها فقط لتقفز من على الحاجز (الامتحان) ، وألقها في البحر بعد ذلك أو افعل بها ما شئت ، قد يرى البعض النظام التعليمي "مش مغسل وضامن جنة" ودوره يتلخص في أن تدخل المعلومة جمجمتك وانتهى الأمر ، لكني أرى أنه لا يحفز الطالب على أن يعرف ويطبق ويفهم ، لا النظام ولا نحن كمواطنين..

اقفز مانع الإعدادية ، استعد لقفز الثانوية العامة ، اجر واقفز ، ما أن تصل إلى الكلية ينتهي كل شيء ، وسيخرج الكل سعيداً ، نحن الذين وصلنا للكلية التي نريد بالمجموع الحديد ، والرابسوماتيك الذي يتباهى بتخريجه للعباقرة من الثانوية العامة حتى يتم رصهم في الكليات ، ويبقى قفز حواجز الكلية مسألة وقت!

الكلية هي الغاية ، وليس ما بعد الكلية!

وكل يعمل على مكانته لنيل غايته..ولكل غاية عملها..

عملنا - طلبة وأولياء أمور- على مكانتنا ووصلنا لما نريد.. إحنا تلامذة شطار .. مش كدة؟

كدة .. لكن مش أكتر من كدة!

انقسم سوادنا الأعظم إلى أناس نجحوا في امتلاك المعلومة وفشلوا في توظيفها ، وأناس لم يمتلكوها أساساً ، وقليل امتلك واستفاد وتعلم..فقط لأننا لم نعمل حساب ما بعد الكلية أبداً..

كم كان التعليم ليصبح أكثر أهمية في حياتنا لو كان من تخرج منه ليس كمن لم يتخرج ، لو كان وسيلة لغاية أكبر كالنجاح العملي دون أن يكون نهاية المطاف..

كم كان التعليم في مصر ليتغير في حال كانت الوزارة ونحن ندرك تلك الحقائق ..كم كان ليتغير إلى الأفضل..

11 comments:

IRC President said...

يقول IRC President:
زما الحياة إلا مرآة للسياسة

قلم جاف said...

والسياسة تشبه من بعيد الجريمة على الطريقة الهوليودية التي نشارك فيها جميعاً..

ففضلاً عن حقيقة "الطعمية م الفول والفول م الطعمية" ، أي أن من يحكمونا سواء أكانوا بيروقراط أو تكنوقراط أو أوتوقراط أو أوتوبيس هم من نفس المجتمع الذي نحن منه ، لا يمكن أن تكون كل كل أوراق اللعبة في أيدي الحاكم حتى في البلاد التي تنعدم فيها الديمقراطية ، ليست فقط تلك التي توجد بها هوامش ضيقة لحرية الرأي يا صديقي..

حتى في بلد كبلدنا تزوجت فيه البيروقراطية من السياسة عرفياً لا يمكن أن تبقى النخبة الحاكمة في استعداء مستمر للشارع على طول الخط ، في أحيان كثيرة هناك صفقات كثيرة بين السلطة والشارع والتعليم هو أحدها ولن يكون آخرها..

صديق "سابق" لي كان يقول أن التعليم في مصر مطلب سياسي.. عبارة أؤمن بصحتها رغم أنني لم أعد أطيق من قالها!

Me2 said...

كم كان التعليم في مصر ليتغير في حال كانت الوزارة ونحن ندرك تلك الحقائق ..كم كان ليتغير إلى الأفضل

الكلمتين دول قالوا كل حاجة
أنا اؤيد إن المشكلة مش في الحكومة لوحدها بل في الناس كمان و يمكن هم الأساس و كل اللي بتعمله الحكومة إنها تدي الناس اللي عايزاه بغض النظر صح ولا غلط

قلم جاف said...

أتفق معكِ في معظم ما قلتِ..

إلا أنني أشعر أن هناك صفقات كثيرة بين السلطة والشارع..

وفي الصفقة يكون لكل من الطرفين مأرب وهدف ، هم ونحن أيضاً..

دكتور مستكنيس said...

أنا هحكيلك مشهد بسيط بيلخصلي التعليم في مصر ...بداية اخوك بعيد عنك طالب في كلية طب في سنة رابعة والمفروض ان السنة دي عندي انف واذن وحنجرة وطب شرعي ورمد لكن أقسملك بالله ماشفت مناخير ولا زور عيان واحد ولا حتة حالة شرعي مش بس كده ده مثلا في اخر محاضرة انف واذن كانوا بيفرجونا علي الالات اللي بتسخدم في العلاج والدكتور بسخرية يقولنا دي توقف استخدامها من سنة 94 ودي الشركة بتاعتها مقفولة من 88 ودي ممنوعة من منظمة الصحة العالمية بس بنستخدمها برضه فسألته امال بندرسها ليه يادكتور
رد سعادته كتاب الوزارة يابني هو ده المقرر وقام ضاحك والله انتوا صعبانين عليا قلت ده متعاطف معانا لكن افتكرت ان هو اللي مألف الكتاب ده
باقي اني أقولك ان مادة واحدة بس من يوم مادخلت الكلية كان فيها حالات وشغل طب هيا الرمد كنت تلاقي الروندات زحمة ومفيش غياب يعني العيب مش فينا ومحناش بنقعد علي سلالم المدرجات من شويه

قلم جاف said...

الموضوع بيفكرني تماماً باللي كتبت عنه من شهر تحت عنوان "هزار الحكومة"!

لكن عمري ما كنت أتخيل إطلاقاً إنه في أي بلد محترم بيتم تعليم الطب بشكل نظري ، خاصة وإن الكلام اللي بتقوله في كلية طب (يفترض إنها) محترمة زي طب المنصورة!

المستفز بحق وحقيقي إننا بعد كل فضيحة في أي مستشفى قاف عين تلاقي الصحافة نازلة تلطم ، وبتوع النقابة يصرخوا ويقولوا "مصر مستهدفة .. الطب في مصر على أعلى مستوى" كما لو كانت الناس دي مش عارفة الطريقة اللي بيتدرس بيها الطب ، ومتوقعة بعد التدريس النظري للطب بالطريقة المتخلفة دي إن الطب المصري على أعلى مستوى..

استعباط بعيد عنك..

وعن كليات الطب والكليات بشكل عام ، لينا كلام بإذن الله ، ما هو العك اللي بيبدأ في التعليم ما قبل الجامعي بيستمر بنجاح ساحق (لينا) ومنقطع النظير!

gohayna said...

والله انت جيت علي الجرح الحياه بعد الجامعه مختلفه جدا جدا ولاقصي درجه انا متخيلتش اني اكون في الوضع دا بعد ما اخلص من كليتي الي هيا المفروض انها كليه قمه زي ما بيقولو ا كنت فاهمه اني اول ما هخلص هفتح عياده والناس هتتخانق عليا بالطابور دا بالاضافه لتعيني في الكليه لاني من الاوائل عل دفعتي
والحمد لله اخدت اكبر صابونه بجانب تقديري في الشهاده الي هوا امتياز مع مرتبه الشرف ملحق بصابونه من التعين وذللك لظروف ابن العميد الي خلت ابوه عميد علي سنتي انا
والحمد لله برضو الذي لايحمد عي مكروه سواه جالي تكليفي في الفيوم ودا لاني من الاوائل الي معندهمش واسطه ومعتمدين علي ربنا وبس
المشكله هنا ان الهرم فعلا مقلوب وكلامك فكرني بالنكته الي بتقول
مره راقصه راكبه عربيه لموزين كبيره اوي ولقيت نجيب محفوظ جنبها راكب عربيه كحيانه علي الاخر قالتله شفت الادب ركبك ايه وقله الادب ركبتني ايه(مع الاعتزار للاخوه الراقصين المحترمين)
الامهم مش عاوزه اوجع دماغك
كل دا نتيجه انتشار الفساد والكوسه والمحسوبيه وعباره احفظ علشان تعدي وبعد كدا فرغ دماغك واخلص
تحياتي ليك ولكتابتك التحفه الي دمها زي العسل وبتيجي دايما علي الجرح والله
تحياتي

نوري said...

انا بحس ان التعليم الان بقي
عاده مش شئ يوصل لهدف
واحيانا ابص في عيلتنا
الاقيها كلها دكاتره
وخاصة برضه بعد لما بقي فيه كليات خاصه للطب بتقبل والله من 75%بس انا عندي سباك شااااطر ولا دكتور
خااااايب ده
والله مصر بقي فيها دكاتره اكتر من المرضي ذات نفسهم
مع العلم اني نفسي ادخل طب اسنان
فدعو لي بقي والنبي

قلم جاف said...

نوري : أتمنى لك النجاح والالتحاق بطب الأسنان والتفوق في هذا التخصص الذي شوه الدخلاء سمعته ، بأمارة التعذيب اللي كلته في حشو الضرس اللي فات ولا كأني دخلت قسم ، وفي الآخر الحشو انهار وأصبحت أسناني على صفيح ساخن!

قلم جاف said...

جهينة :

كان من زملائي في إحدى المنتديات الشهيرة طبيبة قاهرية جاء تكليفها في السلوم أو مرسى مطروح.. تمنيت لو أنها فتحت تدوينة وكتبت فيها عن مشاهداتها هناك والتي قرأتها في المنتدى .. سترين مصر الأخرى التي تحتاج منا لفهم رموزها وفك شفرتها!

will said...

A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人

a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品
情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品.情趣,情趣,情趣,情趣.
視訊聊天室

情色,AV女優,UT聊天室,聊天室,A片,視訊聊天室


UT聊天室,視訊聊天室,辣妹視訊,視訊辣妹,情色視訊,視訊,080視訊聊天室,視訊交友90739,美女視訊,視訊美女,免費視訊聊天室,免費視訊聊天,免費視訊,視訊聊天室,視訊聊天,視訊交友網,視訊交友,情人視訊網,成人視訊,哈啦聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,
聊天室,聊天,色情聊天室,色情,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,柔情聊天網,小高聊天室,上班族聊天室,080中部人聊天室,中部人聊天室,成人聊天室,成人